Ar bus apmokestinamos galingos ir brangios mašinos?
Pastarosiomis dienomis tai dažniausiai parlamentarams užduodamas klausimas. Taip, po pateikimo įstatymo projektui pritarta, tačiau liko svarstymas ir priėmimas. Svarstymas vyks kovo mėnesį, todėl galima tikėtis, kad įstatymo projektas bus atmestas. Visų pirma dėl to, kad neaiškus mokesčių tikslingumas, o antra, nėra tikslaus apibrėžimo, koks gi automobilis laikomas prabangiu? Būtent tokį klausimą dažniausiai kėlė ne tik Seimo nariai, bet ir jų rinkėjai.
Pagal Finansų ministerijos skaičiavimus, apmokestinus brangias transporto priemones, papildomai į biudžetą būtų surinkta 28 mln. litų pajamų.
Automobiliai, kurių didžiausia leidžiama masė yra ne didesnė kaip 3500 kg, kurių vidaus degimo variklio galia yra didesnė arba lygi 150 kilovatų ir nuo kurių pirmo registravimo kurios nors valstybės oficialiame transporto priemonių registre praėjo ne daugiau kaip 120 mėnesių. Mėnesio mokestis už automobilius būtų po 0,5 lito už 1 kilovatą. Negalima taikyti vienodo mokesčio automobiliams, kurių vertė 5 000 litų ir tų, kurių vertė 500 000 litų, o didžiausia problema yra ta, kad neturime registro pagal automobilių vertę.
Aš sutinku, kad automobilių apmokestinimas turi prasmės, tačiau negalima sugalvoti mokesčių dėl mokesčių. Kiekvienas mokestis turi turėti pagrindimą, kodėl jį reikėtų mokėti.
Mano įsitikinimu, pagal dabartinį įstatymo projektą, mokestį suris administravimo kaštai. Toks mokestis turėtų prasmę, jei didesnė dalis būtų skirta transporto infrastruktūros įrengimui, tai yra automobilių parkavimo aikštelėms kiemuose, naujų kelių tiesimui, poilsio aikštelėms šalia magistralinių ir regioninių kelių ir t.t. Be jokios abejonės, mes už tai jau mokame, kai pilame degalus, į kurių kainą jau įskaičiuotas akcizas, tačiau, įvertinus šalies kelių infrastruktūros būklę, to nepakanka. Kitas, labai svarbus, aspektas yra mokesčio administravimas. Manau, pats paprasčiausias ir teisingiausias būdas būtų įvesti diferencijuotą visuotinį mokestį, kurį piliečiai sumokėtų techninės apžiūros metu, kartą į du metus, priklausomai nuo automobilio klasifikacijos pagal gamybos metus, komforto klasę ir ekologijos kategoriją. Taip būtų skatinama ne tik atnaujinti automobilių parką, bet ir rinktis kuo ekonomiškesnę ir ekologiškesnę mašiną.
Savo ruožtu jau paruošiau pasiūlymų paketą ir tikiuosi jį pateikti svarstymo metu. O jei įstatymas nebus pakoreguotas iš esmės, nepritarsiu tokiam įstatymui.