Penkios priežastys, kodėl sumažinus akcizą dyzelinui, kaina jo vartotojui nesumažės
Dar gruodžio mėnesį socialdemokratai dėstė, kad negalima didinti dyzelinio kuro akcizo, kad nukentės ne tik vartotojai, bet ir pati valstybė. Valdantieji mūsų nesiklausė. Iš tiesų nuogąstavimai pasitvirtino. Valdantiesiems padidinus akcizo mokestį, lietuviai suskubo į kaimyninę Lenkiją, kur kuras pigesnis. Sumažėjo dyzelinio kuro vartojimas, o valstybė nebesurinko tiek mokesčių, kiek planavo.
Tik dabar Premjeras ryžosi sumažinti akcizą dyzelinui, tačiau tai daryti jau per vėlu, nes iš tiesų kuro kaina vartotojams nebesumažės. Kodėl taip yra?
Pirma, tektų akcizą sumažinti tik laikinai – 4 mėnesiams – pagal ES direktyvą nuo kitų metų sausio 1 d. bus įvestas vienodas akcizo mokestis visoje ES. Tad akcizo sumažinimas Lietuvoje tik keliems mėnesiams nebeduos efekto, vartotojai nespės persiorientuoti.
Antra, “Mažeikių naftą” valdo “PKN Orlen”. Jiems nenaudinga mažinti kuro kainą Lietuvos rinkoje, nes kitaip ši konkuruos su Lenkijos rinka, kurioje “PKN Orlen” užima monopolisto pozicijas.
Trečia, akcizo mokesčio sumažinimas taps galimybe per 4 mėnesius pasipelnyti iš viršpelnio.
Ketvirta, dyzelinio kuro suvartojimas su mažėjo ne tik dėl padidėjusių kainų, o dėl sulėtėjusios ekonomikos ir sumažėjusio vartojimo statybų, krovinių pervežimo bei paslaugų sektoriuje. Tikėtis per 4 mėnesius didėjančio suvartojimo yra netikslinga.
Paskutinė priežastis – jei AB “Mažeikių nafta” sumažintų didmeninę dyzelinio kuro kainą, tai tikėtina, to nedarytų mažmenininkai – degalinių savininkai. Šis sprendimas atneštų 70 milijonų litų nuostolių kitam biudžetui.Tai būtų nuostolis, kurį reikėtų kompensuoti, mažinant socialines išmokas. Tad ekonomiką išmanantis žmogus, toks turėtų būti ir Vyriausybės vadovas, turėtų atsisakyti minties dabar sumažinti akcizą.